חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מתי יחייבו בעל לשלם כתובה ומזונות אישה?

כתובה היא מסמך משפטי מחייב לכל דבר ועניין.
את הכתובה מוסר הבעל לאישה במהלך טקס הנישואין (החופה), ובה מפורטות התחייבויות הבעל כלפי אשתו- לזון, ולפרנס ולכבד את אשתו.. כמו כן, בכתובה מפורט הסכום אותו מתחייב הבעל לתת לאשתו במקרה שיגרש אותה, או במקרה שילך לעולמו (אז ישולם סכום הכתובה מתוך עיזבונו).

אז באילו מקרים יחייבו את הבעל בתשלום כתובה ובאילו מקרים ישללו מהאישה את זכאותה לכתובה?

האישה תהא זכאית לכתובתה כשהבעל מבקש להתגרש ממנה, אך אין לו עילת גירושין מוכחת על פי ההלכה, אולם, שימו לב, במקרים מסוימים, גם אם האישה היא זו שתובעת גירושין ייתכן והיא בכל זאת תהא זכאית לכתובתה, כך למשל במקרה בו  לבעל קיים מום מלפני הנישואים שהאישה לא ידעה על קיומו, או במקרה בו הבעל עזב את הבית ומסרב לקיים יחסי אישות עם אשתו, כאשר הוכח כי הבעל בגד באשתו, הבעל נוהג באלימות כלפי אשתו, הבעל מכור להימורים, אלכוהול או סמים.  דוגמא נוספת היא במקרה בו הבעל עקר ולאחר שנות נישואים רבות לא הצליחו בני הזוג להקים משפחה כתוצאה מעקרותו.
אולם, לא בכל מקרה תהא זכאית האישה לכתובתה. ישנן מספר עילות על פי הדין העברי המצדיקות שלילת כתובה. כך למשל כאשר הבעל יוכיח כי נישא לאישה בשל "מקח טעות". כלומר,  על הבעל להוכיח לביה"ד כי אשתו הסתירה ממנו, לפני שנשאו, בעיות רפואיות ו/או נפשיות מהן היא סובלת, אשר אינן מאפשרות ניהול תקין של חיי נישואין. דוגמא נוספת לשלילת כתובה היא כאשר האישה בגדה בבעלה, או כאשר בית הדין הרבני מכריז על האישה כ-"אישה מורדת"- מסרבת לקיים יחסי אישות עם בעלה. 
 
מזונות אישה
בעל יחויב לשלם לאשתו דמי מזונות חודשיים ממועד פרידת בני הזוג ועד למתן הגט, וזאת על מנת לאפשר לאישה לשמור על רמת החיים אליה הורגלה טרם פרידת הצדדים ( עקרון "עולה עמו ואינו יורדת עמו").
אולם שימו לב, המדובר במקרים בהם האישה לא עבדה במהלך שנות הנישואין ועל כן לא תחויב לצאת לעבוד והבעל יחויב בתשלום מזונותיה.
לעומת זאת, במקרים בהם האישה עובדת והכנסתה מספיקה לכיסוי צרכיה ושמירה על רמת החיים, לא יחויב הבעל בתשלום מזונות.
בהלכה היהודית נקבעו מספר מקרים אשר ישללו מהאישה את זכאותה למזונות אישה, כגון: אישה שבגדה בבעלה, אישה שעזבה מרצונה (ולא בשל נסיבות הקשורות בהתנהלות הבעל), אישה "מורדת" (אישה המסרבת לקיים יחסי אישות עם בעלה).
מאמרים נוספים

טיפים למתגרש/ת המתחיל/ה

נקלעתם למשבר ביחסים והחלטתם לפרק את החבילה. לפני שאתם רצים לפתוח בהליכים משפטיים, הנה כמה טיפים וכללי זהב אשר יסייעו לכם לצלוח את המהלך:  תחילה,

קרא עוד »

הכל נשאר במשפחה

בני זוג רבים נעזרים בהוריהם לצורך המימון הראשוני הדרוש לרכישת דירה.לעיתים שני הצדדים מסייעים (על אחד כפי יכולתו) ולעיתים רק צד אחד יכול לסייע.אך מה

קרא עוד »

לקביעת פגישה מלאו פרטים