חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליקויי בנייה – המדריך המלא

ליקויים ברכוש הבית המשותף?  ליקויים בדירה שרכשתם מקבלן?  כך תפעלו!

רבים מוצאים עצמם נכנסים לדירה החדשה שרכשו מקבלן, שמחים ומתרגשים, ואז מגלים כי בדירה ליקויים כאלו או אחרים. פניותיהם לקבלן ברוב הפעמים לא נענות והם נותרים חסרי אונים.

לעיתים מדובר בליקויים קוסמטיים בלבד, כגון: צביעה לא אחידה, מרצפות בצבע שונה מאלו שהוזמנו, קירות עקומים וכו'.אולם לעיתים מדובר בליקויים חמורים בהרבה אשר מתגלים לאורך הזמן- כגון: בניה שלא על פי התקן, רטיבות, סדקים בקירות וכו'.
אז מה עושים?

כבר בשלב הראשון מומלץ להגיע למסירת החזקה בדירה בליווי של מהנדס/חברת בדק, מטעמכם.
לא עשיתם את זה במעמד המסירה- עדיין לא מאוחר לקחת מהנדס שיכין עבורכם חוות דעת.

את הדוח שיוציא עבורכם איש המקצוע יש לשלוח לקבלן בדואר רשום בלבד (לצורך התיעוד) תוך דרישה לתקן את הליקויים.

התגלו ליקויי נוספים בהמשך- יש לעדכן את הקבלן על כל ליקוי כזה מיד ובכתב. שימו לב, פניות טלפוניות אשר לא מגובות בכתב- לא ניתן להוכיח לאחר מכן בבית משפט על כן מומלץ לתעד הכל.
בהתאם להוראות החוק, על הקונה לתת לקבלן הזדמנות לתקן את הליקוי ועל כן גם מן הטעם הזה חשוב לעדכן בכתב את הקבלן בכל ליקוי שמתגלה. בתי המשפט קבעו כי כאשר הקונה לא נתן הזדמנות נאותה לקבלן לתקן את הליקוי, אזי ינוכה כ-1/3 מהפיצוי המגיע לקונה בגין הליקויים.

חברי וועד הבית שימו לב- האמור לעיל נכון גם לעניין הרכוש המשותף של הבניין. מומלץ לבצע בדק בית לבניין ולוודא שאין ליקויים בשטחים הציבוריים, קירות החוץ של הבניין וכו'.

עוד חשוב לדעת כי המונח "שנת בדק" הנו מונח שהמציאו הקבלנים ואינו מופיע בחוק. מאחר ומדובר בהמצאה של הקבלנים אשר השתרשה ברבות השנים, רבים טועים לחשוב כי לאחר שנה אין לקבלן שום אחריות, או שלהפך- אי אפשר לתבוע את הקבלן אלא רק לאחר תקופת צינון של שנה. לא נכון! הלכה למעשה, אין שום מניעה לתבוע את הקבלן גם במהלך השנה הראשונה וגם לאחריה. יש תקופות הקבועות בחוק לגבי כל סוג של ליקוי ויש לבדוק כל ליקוי לגופו.

פניתם לקבלן ולא קיבלתם מענה או שהקבלן מתנער ומסרב לתקן, מה עושים?
במקרים כאלה, אין מנוס אלא לשכור שירותיו של עו"ד הבקיא בתחום ליקויי הבניה.

לאחר שישלח מכתב התראה של עו"ד לקבלן, ובהעדר פתרון בדרכי מו"מ, תוגש תביעה, אליה יש לצרף דוח מהנדס עדכני.

במקרים מסוימים, כאשר הליקויים משפיעים על שווי הנכס וישנה ירידת ערך, יש לצרף לכתב התביעה גם חוות דעת של שמאי מקרקעין.

במסגרת ההליך המשפטי ניתן יהיה להגיע להסכמות לעניין תיקון הליקויים או פיצוי כספי אשר נועד לאפשר לקונה לתקן בעצמו את הנזק. 

מאמרים נוספים

מיסוי בעסקאות מקרקעין

רוכשים או מוכרים דירה? אלו המיסים שיחולו עליכם מס רכישה מס אשר חל על רוכש דירה בהתאם למדרגות המס הקיימות בחוק. החוק מבחין בין רוכש דירה

קרא עוד »

רכישת דירה – המדריך המלא

חסכתם שקל לשקל, צברתם כספים בחסכונות וקרנות השתלמות, אולי אף נעזרתם בהורים, ובשעה טובה ומוצלחת גייסתם את ההון העצמי לרכישת דירה. פניתם לבנק וקיבלתם אישור

קרא עוד »

ליקויי בנייה – המדריך המלא

ליקויים ברכוש הבית המשותף?  ליקויים בדירה שרכשתם מקבלן?  כך תפעלו! רבים מוצאים עצמם נכנסים לדירה החדשה שרכשו מקבלן, שמחים ומתרגשים, ואז מגלים כי בדירה ליקויים כאלו

קרא עוד »

לקביעת פגישה מלאו פרטים